Membina Surat
1) Buka Micfrosoft Words
2) Tentukan saiz huruf dan font
3) Menulis nama dan alamat pengirim
4) Edit Paragraph Pertama hingga terakhir
5) Buat garisan
6) Simpan Dokumen
Membina Surat Menggunakan
Kaedah Mel Cantum
- Membina Dokumen Utama
1.
Buka fail surat
pengesanan graduan.doc dan padamkan nama serta alamat penerima. Simpan
sebagai nama lain iaitu graduan main.doc
2.
Projek 2 melibatkan perubahan pada nama dan
alamat penerima sahaja. Klik Mailings
> Start Mail Merge > Step by Step Mail Merge Wizard.
1.
Penggunaan Mail Merge Wizard memudahkan
senarai penerima dibina menggunakan fitur mel cantum yang dipaparkan di sebelah
kanan. Pada Select document type,
pilih Letters dan klik Next: Starting document.
2.
Memandangkan Projek 2 menggunakan surat yang
sedia ada, anda hanya perlu klik pada Use
the current document dan seterusnya klik pada Next: Select recipients.
3.
Memandangkan senarai nama dan alamat penerima
masih belum ditaip, pilih Type a new
list dan klik Create. Kotak
dialog New Address List akan
dipaparkan.
4.
Jadual dalam kotak dialog New Address List mengandungi banyak medan data. Memandangkan
maklumat penerima bagi surat ini hanya memerlukan beberapa medan data, anda
boleh memilih medan data yang diperlukan. Pilih Customize Columns dan pilih Field
Names yang tidak diperlukan. Hanya perlu Select > Delete. Setelah selesai, klik OK. Medan data yang diperlukan adalah First Name, Last Name, Address Line 1, Address Line 2, City, State, Zip
Code dan Country.
5.
Masukkan data-data nama dan alamat penerima
(empat rekod) berdasarkan jadual di bawah. Klik New Entry untuk memasukkan rekod seterusnya. Klik OK apabila selesai.
#
|
First Name
|
Last Name
|
Address Line 1
|
Address Line 2
|
City
|
States
|
Zip Code
|
Country
|
1
| Osman Bakar |
Bin Ismail
|
5586 Jalan
Kemudi 3/21
|
Taman Setia
Merdeka
|
Shah Alam
|
Selangor Darul
Ehsan
|
40100
|
Malaysia
|
2
|
Badariah
|
Binti Mohd
Yatim
|
Batu 14
|
Kg Seri Kaya
|
Bota
|
Perak Darul
Ridzuan
|
32600
|
Malaysia
|
3
|
Fazliana
|
Binti Fathil
|
No. 57 Jalan SS
3/2
|
Taman Indera
Jaya
|
Jalan Duta
|
Kuala Lumpur
|
50622
|
Malaysia
|
4
|
Zarith
|
Binti Mohd
Razali
|
No. 45 Jalan
Susuk 3
|
Taman Bernam
Jaya
|
Tanjong Malim
|
Perak Darul
Ridzuan
|
35900
|
Malaysia
|
6.
Senarai ini perlu disimpan dengan menamakannya
senarai penerima dan disimpan dalam
folder projek pengesanan graduan.
7.
Fail senarai
penerima akan disimpan menggunakan format Microsoft Access (.mdb) dan boleh
diambil semula untuk tujuan penambahan atau kemas kini rekod. Sekiranya senarai
penerima telah lama disediakan, pilih Use
an existing list > Edit recipient list.
8.
Contohnya, terdapat dua proses kemas kini yang
perlu dilakukan. Pertama, menambah rekod baharu. Kedua, menyusun medan mengikut
susunan betul.
I.
Tambahan rekod baharu. Terdapat satu rekod
baharu. Hanya perlu pilih Use an
existing list > Edit recipient list. Pada kotak dialog Mail Merge Recipients, serlahkan senarai penerima.mdb dan klik Edit. Pada kotak dialog Edit Data Sources pula, klik New Entry dan masukkan data baru
seperti rajah di bawah. Klik OK > Yes
> OK.
II.
Menyusun medan mengikut susunan betul. Jika
diperhatikan maklumat penerima tidak disusun dengan betul. Pada kotak dialog Edit Data Source pula, klik Customize Columns. Kotak dialog Customize Address List dipaparkan.
Pilih nama medan yang ingin diubah dan klik butang Move Up atau Move Down.
Ubah kedudukan Zip Code. Klik OK setelah selesai proses ini.
III.
Klik Select
All untuk menempatkan semua rekod ke atas surat yang telah ditaip dan klik
OK. Klik Next: Write your Letter.
9.
Memandangkan surat telah ditaip, pilih Address Block. Kotak dialog Insert Address Block dipaparkan.
10.
Kedudukan paparan pada alamat penerima boleh
diubah dan diedit mengikut kehendak sendiri.
11.
Klik OK dan kelihatan perkataan {{AddressBlock}} dipaparkan di kedudukan
yang betul pada surat yang disediakan.
12.
Klik Next:
Preview your letters untuk langkah seterusnya. Nama dan alamat penerima
pertama dipaparkan.
13.
Untuk melihat paparan bagi rekod penerima
seterusnya dengan menekan seterusnya. Klik Next:
Complete the merge jika telah selesai proses ini.
14.
Seterusnya, untuk melaksanakan proses mencetak
surat. Klik Print jika mahu
memulakan proses ini atau Edit
individual letters sekiranya ada perubahan bagi surat tertentu.
No comments:
Post a Comment